פינושה ואיינדה. Pinochet and Allende.

by

בגלל ויכוח היום נזכרתי במאמר בנושא שקראתי לפני מספר שנים, והצלחתי למוצא אותו. מי שעדיין רואה את ההפיה של פינושה כדיקטטורה נגד רצון העם, כדאי שיקרא. אחרי קריאת המאמר זה נראה יותר כמו דיקטטורה נגד דיקטטורה פחות אכזרית. אין לי שום הנחות לתת לפינושה ולשיטות הברוטליות שלו, אבל כדאי להבין את הרקע לארועים, ולו רק כדי להמנע ממצבים דומים בעתיד, במקומות אחרים.

——————

Because of an argument on another blog, I was reminded of an article on that famous coup. If anyone still has this romantic view on the subject, where a brutal dictator overthrew a popularly elected do-gooder, better read it. The dictator was brutal, no question about that, but the popularly elected do-gooder turns out to be a myth.

4 תגובות to “פינושה ואיינדה. Pinochet and Allende.”

  1. Day-Walker Says:

    אף פעם לא הבנתי מדוע ליברלים קלאסים צריכים "להתנצל" על פינושה. פינושה מימש רק את האספקט הכלכלי של הליברליזם ולא ייחס שום חשיבות לחלקים האחרים (זכויות אדם בסיסיות).

  2. Alisa אליסה Says:

    אישית לא נתקלתי בליברלים קלאסיים שמרגישים זהם צריכים להתנצל עליו. מה שרבים מאתנו מנסים להלחם בו זהו שכתוב ההיסטוריה ע"י השמאל, בתקשורת, בבתי ספר ובאוניברסיטאות.

    אפרופו שכתוב: שכתבתי את התגובה שלך, כדי להתאימה לקוים המנחים של האתר:-)

  3. יעקב Says:

    היה לי הכבוד לחיות שנתיים בצ'ילה תחת שלטון פונושה. אני נשארתי פעור פה נוכח הרפורמות הליבראליות (הקלאסיות) הראדיקליות שהנהיג. הוא הנהיג רפורמות הרבה יותר מעמיקות מתאצ'ר ורייגן, וכמה שנים לפניהם. אפילו אם אני עצמי הייתי יועץ הסתרים שלו (לא הייתי…) הוא לא היה מצליח לעשות יותר….
    בזכותו צ'ילה המדינה המצליחה ביותר, בהרבה, בדרום אמריקה. המשטרים הסוציאליסטיים שבאו אחריו (כמו הנוכחי) היו מספיק נבונים כדי לא לפגוע בעיקרי הרפורמות שלו, לא להרוג את התרנגולת המטילה ביצי זהב.

    משום מה אני נזכר תמיד במקרה אחד:
    ביום שבת אחד הייתי במועדון ג'ז, התמוגגתי למשמע מוזיקה טובה, וגם שתיתי כוסית או שתיים. אגב כך פתחתי בשיחה ידידותית עם בחורה חמודה שישבה שם. כעבור כמה דקות של שיחת היכרות היא התחילה לקטר על הרוצח, אשמאי זקן, פינושה שהורס את המדינה. לא חלקתי עליה, העברתי את השיחה לפסים אחרים, כי לא חשבתי שאצא נשכר אם ארגיז אותה, היא הייתה יותר מדי חמודה. אבל ביני לבין עצמי חשבתי – במקומות שמהם אני באתי (ארץ קומוניסטית) איש לא היה מעז להוציא מילה רעה על השליט, ועוד בבר פומבי, כלפי אדם זר.
    צ'ילה ארץ נהדרת, עד עכשיו יש לי סנטימטים כלפיה, אני מבקר מדי פעם, ויש לי גם חברים.

  4. יעקב Says:

    והעיקר שכחתי. הבחורה החמודה לא היתה יוצאת דופן. אין כמו הבחורות הצ'ילניות. (אני כמובן לא מתכוון לדעות הפוליטיות שלהן).

כתיבת תגובה

הרשמה

קבל כל פוסט חדש ישירות לתיבת הדואר הנכנס.

