אל הבריקדות

by

בתוך עמי אינני חי. אני חי בתוך בועה תל אביבית מהודקת מחשבתית ובבועה אינטרנטית מצומצמת עוד יותר. לו היו נערכות הבחירות אך בקרב חברי מכריי והאנשים שאני קורא, אזי חד"ש התנועה הירוקה ומר"צ היו מקימות להן קואליציה רחבה כשעלה ירוק והעבודה נשארות באופוזיציה.  לעיתים רחוקות אני מסכים עם יהונתן קלינגר ,אמיתי סנדי ויוסי גורביץ ,כולם אנשי שמאל מובהקים שמרבית דעותיהם רחוקות משלי (ושלכם, אני משער) כרחוק פידל קסטרו מאיין ראנד. ואף על פי כן,ישנו זמן שבו צריך ללכד שורות.

הצעת החוק שנועד לאסור על ציון "יום הנכבה" היא אסון.

החוק לא יעבור,זה ברור,מדובר בשטיק פופוליסטי,בדיקת גבולות,קריצה להמון.

ולמרות זאת,חייבים למחות.

כפי שכבר אמרה רוזה לוקסמבורג בזמנו: "החירות השמורה לנאמני השלטון והמפלגה איננה חירות. החירות היא תמיד חירותו של זה אשר דעותיו שונות, אחרת החירות מאבדת מערכה כאשר היא הופכת לטובת הנאה."

אם נתחיל להגביל את חופש הדיבור של הערבים,לעצור סטודנטים שמחלקים כרזות ,להתנות זכויות אזרח בסיסיות בהצהרות נאמנות לשלטון,לשתוק כשחייל מצולם יורה ברגלו של עצור ללא סיבה ואז משוחרר ללא עונש.

כמה זמן אתם חושבים שייקח עד שזה יגיע אליכם?

תתנו לממשלה שלכם אצבע,ומהר מאוד תסיימו טרומפלדורים בגולאג.

מה לעשות?  לעשות רעש. רעש אמיתי.

ללכת להפגנות,להתעמת עם שוטרים,לחטוף קצת מכות,לא לתת לתקשורת לפמפם את נרטיב ה"שמאלנים-מנייאקים-אוהבי-ערבים-מתנגדים-לחוק-החדש".

זה לא עניין של שמאל או ימין, זוהי החירות שלנו. ומישהו רוצה לשלוח אנשים עם רובים שיגידו לנו שאסור לנו לחשוב אחרת.

תגים:

29 תגובות to “אל הבריקדות”

  1. יוסי גורביץ Says:

    אהבתי את המטאפורה של "טרומפלדורים בגולאג". השם הוא גורביץ, אגב, לא גורביץ'.

  2. אבי Says:

    אתה כבר חי בגולאג. מי שלא חי בגולאג זה בדיוק מי שחוק הנאכבה נותר עבורו: הערבים אויבי ישראל הם אזרחים מיוחסים אצלנו: משלמים פחות מיסים, עושים פחות צבא וכו'. פרנסתם על קריאה להשמדת ישראל.
    ובכן, לא עוד.

    • hangagud Says:

      אבי –

      Two wrongs won't make it right

      יש לי טענות מכאן ועד הודעה חדשה לערביי ישראל, אף אחת מהן לא רלוונטית לדיון.
      בן דרור ימיני,הנקי מחשד קבלת הנרטיב הפלשתיני, כבר כתב על כך כאן:

      http://www.nrg.co.il/online/1/ART1/895/829.html?hp=1&loc=35&tmp=5246

      ובלי קשר – גם הדוסים הם אזרחים מיוחסים אצלנו. ועדיין הם וערביי ישראל עניים בממוצע הרבה יותר ממני וממך. אולי לא כזה שווה להיות אזרח מיוחס.

      • אבי Says:

        צר לי, אך לא הבנתי מה בן דרור ימיני רוצה לומר.
        יש לי אויב, אני נלחם בו. תסביר בבקשה למה מלחמה בו היא wrong?

    • hangagud Says:

      לאבי –
      קשה לי להשיב לך מכיוון משבעיני, אדם שהוא אנטי קולקטיביסט אמור לראות באופן כמעט אינסטיקנטיבי את העוולה בבסיס חוקים מהסוג הזה. אני יכול לחבר כאן טיעון לוגי , אך אני חושש שהתוצאות יהיו זהות לפעם שבה התווכחתי עם פעיל חד"ש על הצורך בביטול שכר המינימום.
      אני לא רואה באזרחי המדינה אויב,אני רואה בהם לקוחות של האירגון הזה שקיים בשבילם. ואלא אם יפגע אזרח פיזית בגופו או רכושו של הזולת,אין בעיני עילה לשלילת אף אחת מן החרויות שלו.
      אני גם לא רואה בסתימת פיות מלחמה, מה שאני רואה זה צעד שנועד לעורר פרובוקציה,לנכר את אזרחי המדינה ולגייס הון אלקטורלי למפלגת ישראל ביתנו.
      הרי גם מאני וגם אתה יודעים שהחוק לא יעבור,מה המטרה שלו מלבד הנפת אצבע משולשת לעשרים אחוז מתושבי המדינה?

      זכור מי סחר באלכוהול ברגע שהוטל עליו איסור,ראה מה המלחמה בסמים עושה למקסיקו וקולומביה. חקיקה מרושלת לא עוצרת את התופעה אלא רק מעבירה אותה לידי פושעים חמושים, דמה בנפשך מה היה קורה אם האיסור הזה היה מתקבל.

      עבדות איננה חירות.
      בערות איננה כוח.

  3. יפת Says:

    באמת יפה ונכון.

    רק שאלה קטנה לי אלייך, מתי פעם אחרונה קראת לעלייה על הבריקדות כדי להגן על חופש או משהו אחר שקשור לצד השני של המפה הפוליטית (ההוא, איך קוראים לו, אה, כן.. ימין)?

    • hangagud Says:

      יפת –
      פוליטית, אני מזוהה הרבה יותר עם הימין מאשר עם השמאל (כלכלית ומדינית). הפוסט הזה לא נכתב מתוך חיבה גדולה ל"אנארכיסטים למען הגדר" ו"נשים בשחור". אני ליבטריאן,ככזה אני מאמין בחירות. זה לא משהו שאני יכול לשנות רק בגלל שהאנשים מהם נשללת החירות נתעבים בעיני, הרי אז אני הופך להיות בדיוק מה שאני מתעב – קומיסר.

  4. יפת Says:

    מה שנכון, נכון :-)

  5. Alisa אליסה Says:

    !hangagud: amen brother

    הוצאת לי את המילים מהפה.

  6. Alisa אליסה Says:

    כל הכבוד לימיני על היושר האינטלקטואלי, אם כי גם הוא חוטא לו במידת מה: גם הכחשת השואה וגם התבטאויות גזעניות צריכים להיות מותרים בחוק. המקרים היחידים בהם אפשר ואף צריך להגביל את חופש הביטוי הם הסתה לאלימות. למי שעדיין לא ברור, ההבדל הוא בין האמירה "אזרחי ישראל הערבים הם מגעילים/טפשים/מכוערים" לבין האמירה "צריך להרוג את אזרחי ישראל הערבים".

    אבי: זה עניין של עקרון. החכמה היא לשמור על עקרונות גם כאשר זה לא נח לנו. לגבי המלחמה: יכול להיות שב-48 היה צריך לגרש/להרוג את כל הערבים שהיו בארץ, (וב-67 גם לגרש/להרוג את אלו שבשטחים). יכול להיות שלא. אבל המצב עכשיו הוא שאנשים אלו הם אזרחי המדינה, ולכן כל פגיעה בזכות מן הזכויות שלהם באופן אוטומטי יוצרת תקדים המאפשר פגיעה דומה בזכות כזו של שאר אזרחי המדינה.

  7. dugmanegdit Says:

    אני חושב שהדיון כאן תוקף משהו שלא קיים. ההצעה הנזכרת כ"חוק הנכבה" אינה חוק נפרד אלא תיקון לחוק יום העצמאות (תיקון שכבר הוצע ע"י אנשי ימין בעבר) שאומר שביום העצמאות עצמו אסור לציין את היום כיום אבל או יום צער. קרי – אין כאן איסור לציין את מה שקרוי ה"נכבה", אלא איסור לציין את יום העצמאות עצמו כיום אבל. אני חושב שאם דנים במשהו צריך לדון בדבר עצמו ולא בעיוות שלו (עניין נפוץ, אגב, אצל כל הקלינגרים הגורביצים והסנדים למיניהם…).

  8. Alisa אליסה Says:

    דוגמנגדית: אני לא רואה איך התקון שלך משנה את מהות העניין. אין לאיש שום זכות מוסרית לאסור על אדם להתאבל מתי ואיך שהוא רוצה.

    • dugmanegdit Says:

      זה משנה את מהות העניין וגם את הדיון עליו בעקבות כך. לא מדובר יותר בפגיעה תמידית בחופש הביטוי אלא בפגיעה זמנית ליום אחד בזכותו של מישהו לנופף אצבע משולשת. יש כאן שאלה האם הרצון של הרוב לשמוח באותו יום ולא להיות מוטרד ממשביתי שמחה למיניהם גובר על זכותם של מי שרוצים לציין את יום העצמאות כיום אבל ביום העצמאות עצמו. זה מסיט את הדיון מהתחום השחור של ביטול חופש הביטוי לחלוטין בתחום מסויים לעניין אפור מאוד. אפשר כמובן לדון בשאלה – האם זה ראוי (יש לי טיעונים לכאן ולכאן) או האם אין כאן פתח מסוכן להתערבות נוספת בעתיד (גם שבתות וחגים ולאחר מכן ימי חול; אני חושב שזה מופרך אבל אפשר לדון בכך), אבל זה בהחלט דיון שונה מאוד במהותו (!!) מזה שמתנהל כאן ובמקומות אחרים!

  9. dugmanegdit Says:

    נ.ב.-
    אמרת "אין לאיש שום זכות מוסרית לאסור על אדם להתאבל מתי ואיך שהוא רוצה." נראה לי כי הצעת החוק לא עוסקת בכך. אם תשבי בביתך ותמררי בבכי כל אותו היום לא יאונה לך דבר. החוק בא כאן למנוע הפגנות ואירועים בפרהסיה לציון יום העצמאות כיום אבל. זה עניין אחר לגמרי ובהחלט ראוי לדון בו (כפי שאמרתי – יש אפילו לי טיעונים לשני הכיוונים). אני די משכונע שלפחות אחד מהאנשים הנזכרים ברשימה ובוודאי רבים אחרים מהצד השמאלי מודעים היטב לכך שהעניין הזה אינו נמצא בתחום השחור אלא בתחום האפור מאוד. העיוות של הצעת החוק בידי אנשים אלה והצגתה כמשהו אחר היא ראיה נאה לכך שלא מדובר כאן בדיון על חופש הביטוי אלא בעניין אחר לגמרי (and you of all people should know that….)

  10. Alisa אליסה Says:

    אותם אנשים ברשימה כלל לא רלוונטיים למהות הדיון. כפי שאמר רק היום חבר אחד: אם לנין יגיד שקרח הוא קר, אני לא אחלוק עליו רק בגלל שהוא לנין. אני אוסיף ואומר שגם הסיבות שעומדות מאחורי התעקשותו של לנין על כך שהקרח הוא קר לא משנות את העובדה שהוא צודק (משל השעון המקולקל וכו').

    למהותו של העניין:

    אמרת “אין לאיש שום זכות מוסרית לאסור על אדם להתאבל מתי ואיך שהוא רוצה.” נראה לי כי הצעת החוק לא עוסקת בכך.

    כאן אני לא התיחסתי להצעה, אלא לחוק המקורי כפי שהצגת אותו. אגב, דעתי כפי שהבעתי אותה לעיל היא על ההצעה כפי שהיא מוצגת בתקשורת. אם לדעתך הצגה זו אינה נכונה, אשמח אם תאיר את עיניי. אבל המידע הנוסף שמסרת עד כה (כלומר החוק המקורי וכו') לא שינה את דעתי. הזכות לחופש הביטוי איננה באה לאפשר לנו להתבטא בחופשיות מול הבעל/האשה או מול המראה בשרותים: את זה אפשר היה לעשות גם בברית המועצות. אני גם מוצאת בעייתיות עם הגבלת חופש הביטוי ליום אחד, אם כי כאן אני מרגישה קצת יותר פתוחה לשינוי דעה בהנתן נימוקים מתאימים – אתה מוזמן.

  11. dugmanegdit Says:

    אליסה-
    אני חושב שהבהרתי זאת היטב. מדובר בהגבלת חופש הביטוי ליום אחד בעניין מאוד מסויים. את מוזמנת להיכנס לאתר הכנסת ולהסתכל בהצעתו של ח"כ מילר בעצמך (הייתי מצפה שכל אדם נבון יעשה זאת לפני שהוא מחווה דעה בעניין. ההצעה היא מהכנסת ה-18 ומספרה 458. קדמו לה אגב שתי הצעות דומות מאוד בכנסות קודמות) אנו גם מגבילים את חופש העיסוק של אנשים ליום אחד ביום הזכרון. אז מה? השאלה כאן היא האם יש דברים שראוי לדחות מפניהם לרגע את חופש הביטוי מתוך הבנה שלא מבטלים את חופש הביטוי. לעניין הטיעונים בעד ונגד אתן לך אחד שניים בעד (כי את הנגד בטח ייצגו כאן היטב). הטיעון הראשון הוא הפשוט – גם לרוב יש זכויות, ויש רבים שרוצים לחוג את יום העצמאות בלי שיבלבלו להם במוח ובלי להיאלץ לשמוע בחדשות על מי שמתאבל ביום חגם. הטיעון הפחות פשוט הוא שתכליתו של חופש הביטוי הוא למנוע התדרדרות לדיקטטורה. במסגרתו ניתנת לאנשים האפשרות לומר שטוב עשה היטלר כשרצח את כל אותם יהודים, אך מטרת העיקרון אינה לאפשר לאנשים לומר זאת אלא למנוע את האפשרות לסתימת פיות. אך העקרון הזה בהחלט לא אומר שצריך לסייע למי שרוצה לפרסם את דעתו בעניין מסויים. הפגנת "נכבה" דווקא ביום העצמאות עצמו רוכבת על העניין ביום העצמאות. רוב הציבור בישראל צריך לאפשר לאנשים לומר את דעתם אך אין זה אומר שצריך לסייע להם בכך. הם בהחלט יכולים להתאפק ליום אחד ולהפגין למחרת יום העצמאות והם לא יפגעו (הם רק לא ירוויחו את הסנסציה, אבל זה כבר מעבר לחופש הביטוי).

    בעניין האנשים שהוזכרו – אני דווקא חושב שזה כן רלוונטי. לא לדיון בחופש הביטוי אלא לדיון "במה הדיון לכל הרוחות?". אם מישהו היה אומר לך שהקפיטליזם הוא רע כי… ואז תוקף איזה "איש קש" שאין בינו לקפיטליזם מאומה היית מבינה מכך שאו שהאיש טיפש או שהוא מבין היטב שהוא תוקף איש קש ויש סיבה לכך שהוא עושה זאת. אני חושב שיש כאן ניסיון להכשיר הכרה ב"נכבה" דרך ציד מכשפות ושבגלל זה חלק מהנזכרים, שמבינים היטב את משמעותו המצומצמת של תיקון החוק, מתייחסים אליו כאל משהו אחר ממה שהוא באמת. הרי אם הדיון אינו בגווני שחור לבן אלא בגווני אפור-דבר, יש סיכוי שלא יסכימו איתם…

  12. Alisa אליסה Says:

    אני לא חושבת שצריך לאסור על הערבים לציין את הנכבה גם ביום העצמאות. הדרך הכי טובה לטפל בזה היא להתעם מזה, כמו שרוב האמריקאים מתעלמים מהפגנות של הנאו-נאצים שם. הגבלה חלקית של חופש הביטוי כאשר אין סכנה ברורה לחיי אדם או רכוש בהכרח תוביל להגבלות יותר נרחבות ("מדרון חלקלק").

    אני מסכימה שיש לקרוא את החוק כפי שהוא. לצערי כרגע אין לי פנאי לכך. אני אומרת "לצערי" גם כי עדיין לא השתכנעתי מטיעוניך.

  13. dugmanegdit Says:

    אליסה-
    אני לא אמרתי שאני חושב שיש לתמוך בחוק הזה או לא. אני פשוט חושב שיש לדון בחוק ולא באיזו המצאה. ההתנגדות שלך כאן בהחלט תלויה בנוסח החוק, ולפיכך דברייך בחלק השני פשוט לא מובנים לי (אלא אם עשית לך מנהג להתנגד קודם ולשאול שאלות אח"כ)!

    בעניין המדרון החלקלק – אני דווקא חושב שאין כאן סכנה. אם מדובר בתיחום של חופש הביטוי ביום אחד ויחיד שיש לו מאפיין מיוחד, כיצד בדיוק הדבר יכול להוביל להגבלות גם במקרים אחרים? טעיון המדרון החלקלק כאן הוא דחיה בקש של הדיון. בעיני, הדיון העיקרי הוא בשאלה האם יש לדחות חופש הביטוי של מי שרוצה להפגין באותו יום מפני רצונו של הרוב לאי הפרעה/לא לסייע להפצת רעיון שהם מתנגדים לו. העניין האחרון, למשל, לא דומה להפגנות נאו-נאצים בארה"ב. את יכולה לתאר לעצמך אילו מטעמים תעשה תקשורת זרה מהפגנות נגד יום העצמאות שעורכים יהודים בישראל ביום העצמאות. זה בהחלט שירות שהוא מעבר לחופש הביטוי ויש לשקול האם יש לסייע לכך!

    • dugmanegdit Says:

      והרי היתרון של דיון במה שמצריך דיון ולא בטחנות רוח – אתה מצליח למצוא סיבה הגיונית לדברים. גמלתי בליבי שיש להתנגד לחוק הזה מסיבה פשוטה ביותר – לו אני איש שמאל או ערבי הייתי הולך להפגין ולכשהייתי נעצר הייתי דואג לעורר מהומת עולם על כך ששופטים אותי על דעותי וכו'. אני חושב שהחוק הזה יוליד מהלכים שכאלה (אחרת יהיה נטול כל עוקץ) ולפיכך ראוי שלא יעבור!

  14. Alisa אליסה Says:

    עכשיו אני מבולבלת:

    1) האם אתה ואני דנים או לא דנים בחוק כפי אני הבנתי אותו, בהנתן העובדה שטרם קראתי את הטקסט המקורי?

    2) האם אתה תומך בחוק או מתנגד לו?

  15. dugmanegdit Says:

    אליסה-
    הסירי בלבול מליבך. מלכתחילה לא ידעתי אם אני תומך בחוק בצורה שבה אני מבין אותו (בצורה שבה את מבינה אותו – אני מתנגד בתוקף!). עתה משחשבתי על ההשלכות של האיסור המדובר אני מבין שאפילו בתחום האפור החוק הזה בעייתי מאוד – הנזק שהוא עשוי לגרום עולה על התועלת שב"שקט תעשייתי" ביום העצמאות…

  16. dugmanegdit Says:

    ובינתיים משמאל-

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3725579,00.html

  17. Alisa אליסה Says:

    מה עשיתי לך שאתה מנסה להעלות לי את לחץ הדם?:-)

    לגבי תגובתך, יש לי עוד חבר, שנוהג לומר: Principles matter. המסקנה שהגעת אליה מדגימה יפה למה זה נככון.

  18. dugmanegdit Says:

    לאיזה מסקנה הגעתי בדיוק?

  19. אליסה Alisa Says:

    המסקנה שהחוק הוא בעייתי.

  20. rahmanahchongmuniandy Says:

    very interesting,simple n informative,tq

כתיבת תגובה

הרשמה

קבל כל פוסט חדש ישירות לתיבת הדואר הנכנס.

